Hof der Dingen - De schop van Wim Delvoye

De schop van Wim Delvoye
Als wij Wim Delvoye zeggen, dan zegt u waarschijnlijk meteen cloaca-machine.
Het klopt, zijn ‘kakmachine’ heeft ervoor gezorgd dat ons hele land, misschien zelfs de hele wereld, deze kunstenaar uit Wervik kent. Zijn ‘machine’ uit 2000 bootste het menselijk spijsverteringsstelsel na en kon op heel wat media-aandacht rekenen.
Velen vergeten echter dat Delvoye tien jaar eerder al op de Biënnale in Venetië tentoongesteld had en op documenta in Kassel de wereld al verbaasd had met zijn getatoeëerde varkens. Wanneer hij deze installatie jaren later opnieuw op de kunstzomer van Watou wil vertonen, steekt Gaia daar een stokje voor.
Niet zelden spelen ironie en banaliteit een rol in het werk van Delvoye.
Provocatie gaat hij niet uit de weg, maar tegelijkertijd presenteert hij zijn werk als zeer serieus en leiden zijn creaties tot discussies.
Delvoye speelt graag met ‘hoge’ en ‘lage’ cultuur en vermengt maatschappelijke ordeningen en klassen met elkaar. Betekenissen en associaties blijken vaak niet wat ze lijken.
Een mooi voorbeeld hiervan is dit kunstwerk.
In 1991 maakte Wim Delvoye een betonmolen met zesenzeventig schoppen.
Niet zomaar schoppen, wel spades die hij beschilderde met wapenschilden en heraldische motieven. Adellijke tekens die verschijnen op een werkmansschop, Delvoye brengt graag twee werelden bij elkaar. Edelmannen en werkvolk ontmoeten elkaar in een kunstwerk.
Een ander bekend werk van Delvoye is de stalen graafkranen waarvan er een nog steeds in de publieke ruimte te zien is in West-Vlaanderen, met name op de dijk van Middelkerke.
Delvoyes werk is intussen opgenomen in collecties van grote kunstmusea.